Thursday 7 July 2011

Kita bincangkan kembali. Sama-sama muhasabah diri.

“Lu faham dunia?”


Gua tengok jam. Hampir pukul dua pagi. Gua pandang dia, gua jawap.

“Tak semua.”

(hembuskan asap rokok ke atas) Gua sambung lagi.

“Tak semuanya gua faham. Tapi, gua rasa, gua cukup tahu.”

Tengok sekeliling, semuanya dah tidur. Tinggal kami berdua. Gua masih menyiapkan penulisan dan puisi gua, dan dia masih duduk di penjuru katil gua. Setahu gua, orang yang hisap rokok ni, jika ditariknya dalam-dalam bagai tak nak sekepul asap pun keluar lagi, tandanya dia ada masalah. (Gua tahu, sebab gua selalu macam tu dulu) Bak kata orang, rokok adalah teman sejati lelaki ketika dia dalam satu masalah. Maksud gua, masalah emosi.

Gua berhenti seketika. Rasanya lebih elok jika gua layan dia sekejap. (Takut melarat) Lu nak sembang pasal dunia? Meh! Sini tempatnya. Dia bersuara, dia tanya gua satu soalan.

“Apa lu rasa lepas hampir setahun lu sendiri ni der?”

Gua senyap kejap. Gua tak boleh salah cakap. Salah langkah gua, gua yang terkena.

“Kes gua, boleh dianggap gua hampir lapan tahun sendiri. Dan gua rasa, gua dah terbiasa.”

Dia seakan memikirkan sesuatu. Masa itulah gua susun jalan untuk gua korek masalah dia. Tak dapat tolong banyak, tolong dengar pun tak apa rasanya. Tak putus-putus bara rokok kami. Macam berat bincang hal projek datuk-datuk dan tan sri. Padahal, hal perasaan dan hati. Tapi, pada gua tu jauh lagi penting. Yang gua dapat ulas bila pandangan gua diminta, ini yang gua kata ;




(Dari sumber yang gua baca) Cinta itu umpama rumput. Makin panjang, makin susah nak dicabut. Kalau di pakai tangan, berdarah tangan pun belum tentu lagi tercabut. Lain lah kalau guna cangkul.Tapi lu kena ingat, yang tercabut hanya rumputnya. Akarnya masih ada. 
Di ringkaskan cerita, macam mana pun lu cuba, jika sesuatu itu pernah hadir dan bermakna dalam diri kita, lu tak kan boleh lupa. Jika benar lu lupa, itu ertinya dia tiada apa-apa makna. Soal sayang dan cinta, tak usah lagi dibicara. Kita hadam sendiri apa adanya. Tipu kalau lu kata lu dah buang semua. Jujurnya, rindu itu ada. Namun, tak boleh lah diperlihatkan kewujudannya. Hanya kepenatan dan kesibukkan hari-hari kita yang dapat mengatasi semua. Doa menjurus kebahagiaan masih lagi ditujukan. Hanya itu yang mampu kita lakukan. Pasti ada yang terbaik untuk kita menanti dihadapan. Itu janji Tuhan.


“Tiba-tiba gua rindu dia. Selalunya, kalau gua penat, gua rasa selesa nak tidur. Tapi malam ni, gua rasa macam bangsat.” Kata dia.



“Tak elok cakap macam tu, itu kan diri kita? Kita redah la sama-sama. Boleh slow-slow.”

Gua tengok jam. (empat pagi) Rumah dah sunyi. Cukuplah muhasabah diri. Esok class pagi. Takut tak bangun nanti.

“Gua rasa better lah gua tidur” (monolog dalaman)



Layankan perasaan ni lama-lama, tak elok untuk kesihatan. Tengok sekeliling, semua dah di buai mimpi. Seawal dua belas malam tadi. Hanya gua sendiri. Entah kenapa malam ni, susah untuk gua lelapkan mata. Mungkin lelah sangat dengan dunia. Nota kaki untuk diri sendiri ; Cinta itu pasti ada. Either by coincidence or incident. Tak perlu dicari.


6 comments: